вторник, 31 януари, 2023
- Реклама -
НачалоЛюбопитноКървене от стомаха - защо случаите напоследък се увеличават?

Кървене от стомаха – защо случаите напоследък се увеличават?

Увеличават се случаите на проблеми с гастроинтестиналния тракт (ГИТ) в следствие на безконтролен прием на медикаменти, алармират лекари от Клиниката по гастроентерология на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“. Най-често става въпрос за кървене от стомаха, дебелото черво, тънкото черво, хранопровода.

Друг обезпокоителен симптом е зачестилата поява на псевдомембранозен колит, който от рядка, почти казуистична диагноза, се e превърнал в често, ежедневно заболяване. „Възникването му е директно свързано с приема на антибиотици, и по-специално на широкоспектърни, и за дълъг период от време“, алармира д-р Николай Колев. Той обяснява, че това заболяване е лечимо, но при запуснати случаи или увредено общо състояние може да е фатално.

Дафинов лист при болки в стомаха и страхова невроза

Според специалистите основната причина за увеличените кръвоизливи в стомаха е силно повишеният прием на аспирин и НСПВС (нестероидни противовъзпалителни средства) заради COVID-19. Те са доказан рисков фактор за възникване на кървене от ГИТ. Комбинирането им с други медикаменти, влияещи на кръвосъсирването, като антикоагулатни, рязко повишава вероятността от получаване на кръвоизлив.

„Масовата заболеваемост от COVID-19 също е от значение. Всеки един стресов фактор за организма като цяло, повишава риска от кървене, независимо дали говорим за нововъзникнал източник, или от вече съществуваща патология. А COVID-инфекцията, особено клинично изявената, е такъв директен стресор“, убеден е д-р Николай Колев. Според него повишеният психо-емоционален стрес, в резултат на пандемията, също играе роля.

Симптоми и лечение на алергия към аспирин

Как медикаментите предизвикват кървене от стомаха?

Те имат пряко влияние чрез директно дразнене на лигавиците на стомаха, и непряко, тъй като блокират някои важни процеси в ГИТ.  Приемът на антикоагуланти е директен рисков фактор за възникване на кървене от вече налични промени в лигавицата, а предозирането им води до кървене дори без наличие на лигавични промени, което е много сериозно състояние, предупреждава д-р Колев.

Той припомня, че покрай пандемията хората масово се самолекуват, използвайки „протоколи“ от интернет. Има такива, които, заради високо кръвно, по принцип приемат аспирин, но под друго търговско наименование, и самоназначавайки си лечение, увеличават дозата многократно, или пък го комбинират с антистенокардин, което също е голяма грешка.

Всеки пациент, прекарал COVID-19 ли трябва да приема медикаменти за разреждане на кръвта?

Истината е, че в повечето случаи това е необходимо, обяснява гастроентерологът. Трудно е да се говори и за безопасна доза, въпреки че в повечето случаи по-ниската доза е свързана с по-нисък риск от кървене. Същото се отнася и за продължителността на приема.

„Важното е при всеки конкретен пациент да се има предвид съпътстващата медикация, да не се предписват медикаменти „за по-сигурно“, и естествено да се взимат възможните профилактични мерки, както като медикация, която понижава риска от възникване на къвене от ГИТ, така и като диетичен режим“, убеден е д-р Колев, който е един от най-опитните гастроентеролози в ИСУЛ.

Как действа клопидогрел, може ли да се взема с други лекарства

Как да разберем, че сме си предизвикали кървене от стомаха?

Диагнозата се поставя само в болнични условия, при провеждане на ендоскопско изследване. Всякакви други изследвания може да са насочващи, но не дават дефинитивна диагноза. Симптомите, свързани с остро кървене от стомаха, като най-честа локализация на кървене, може да са различни:

  • Повръщане с наличие на кръвни съсиреци или тъмно-оцветени материи
  • Изхождане на черни, редки, лъскави материи
  • Може да има поява на силна обща слабост, замайване, вкл. до припадъци, спад на кръвното налягане.

Ако кървенето не е масивно, всички тези симптоми могат да са много завоалирани. Тогава обикновено лабораторно изследване на кръвните показатели показва евентуален спад в стойностие на хемоглобина и еритроцитите и ние разбираме, че има някакъв проблем.

Съветът на лекарите:

Важно е, когато човек има съмнение за възникнало кървене от ГИТ (най-вече стомах) да не чака нещата да отшумят спонтанно, а максимално бързо да се обърне към лекар или да отиде в най-близкия спешен център. Ранната диагноза е свързана с по-малък риск от фатален изход, обръща се към пациентите гастроентерологът.

Източник: ИСУЛ

Не изпускайте новите публикации

Свързани публикации
- Реклама -

ПОПУЛЯРНИ

НОВИ

- Реклама -